Politik PR Semakin Bijak, BN Semakin Terdesak

|

Skrg ni mcm2 terjadi di kalangan pemimpin PR, di Penang dengan hal Kg. Buah Pala, di Selangor kes arak la, mcm sebelum ni di Kedah sampai DAP keluar dari PR negeri la, last2 masuk balik...tapi ada kita tgk Ketua Menteri, Menteri Besar di negeri2 terbabit melatah tak? Tak...mereka semua rileks je menghadapinya mcm mereka ni dah lama memerintah, itu tandanya walaupun takde pengalaman, mereka berusaha mengatasi sebarang masalah.

Yg seronok bila benda ni terjadi kat pemimpin PR, penyokong2 UMNO yg mcm kera dapat bunga tak sudah2 ambil kesempatan sama hentam sebelah pihak, sambil2 tu berusaha keras nak cium tapak kaki satu parti yg memperjuangkan agama Islam. Kononnya, nak kukuhkan kuasa yg semakin terhakis dek gara-gara tumbang pilihanraya umum yg lalu.

Aku cuma nak kita semua renung sejenak, adakah ini semua lahir dari kepandaian pemimpin2 PR berpolitik? Masalah timbul dan masalah selesai. Ramai yg mengata pada Dr. Hassan Ali dan Ronnie pasal kes arak tu. Dey thamby, itu semua manyak kecil punya hal la... Yes, diakui arak adalah raja kepada segala bentuk kemaksiatan. Dan Hassan Ali dan Ronnie bukannya budak kecik yg perlu diajar untuk berpolitik. Perlukah saya mengingati semua siapa itu Dr. Hassan Ali??? Pakar motivasi yg dahulunya TV1, TV2, TV3 semua duk tunjuk hari2 dalam tv... dah lupa ke?

Jadi, kes arak ini akan menjadi medan perbualan hangat umat Islam seluruh negara dan Selangor bakal menjadi titik tolak kepada penyelesaian kepada permasalahan ini. Lihatlah saja Tuan Guru Nik Aziz sudah mula mempelawa Ronnie untuk datang ke Kelantan bagi berkongsi cara sistem penjualan arak di negeri itu dan Ronnie langsung tidak menolak bahkan menghargai kesudian TGNA menjemputnya.

Kes Kg. Buah Pala sudah masuk beberapa minggu dan berganti bulan, masih lagi belum menampakkan penyelesaiannya. Adakah Ketua Menteri, Lim Guang Eng duduk diam menyerah mahkamah saja untuk buat keputusan. Tanah yang dijual kepada pihak lain di zaman pemerintahan Barisan Nasional haruskah dituju kepada kerajaan zaman sekarang? Ya, bagi penduduk Kg. Buah Pala memang Kerajaan Negeri Pulau Pinang yg salah kerana salahnya hanya pada nama KERAJAAN NEGERI. Akan tetapi, jika kita lihat dari sudut ekonomi, pelabur-pelabur yang sudah berminat dengan projek2 yang dicadang oleh Kerajaan Negeri dan tiba2 projek itu dibatalkan walaupun sudah berlaku kelulusan di peringkat awal, ini sedikit sebanyak menjejaskan ekonomi Pulau Pinang dan keyakinan pelabur sedikit sebanyak akan terhakis.

Tetapi dengan prinsip "Rakyat didahulukan, Pencapaian DIKEMUDIANKAN", Lim Guan Eng menggunakan kuasanya membatalkan kelulusan pembangunan projek di kawasan terbabit. Beliau masih bertimbang rasa kepada penduduk kawasan dan masih ingin membantu. Tetapi adakah beliau berlaku adil kepada pemilik tanah yang secara undang-undangnya berhak melakukan apa saja setelah mendapat kelulusan pada waktu itu? Tetapi percayalah, kes ini akan selesai sedikit masa lagi, sepertimana kes-kes pemimpin PR yang lain. Masalah Datang, Masalah Selesai. Itulah yang akan terjadi, bukan seperti kerajaan Barisan Nasional. "Masalah Datang, Datang dan Datang. Mampos pi Lah"
Itulah yang mereka praktikan selama ini.

Bulan September semakin dekat dan Umat Islam akan menyambut kedatangan Ramadhan dan seterusnya Syawal menjelma. Ketika itu, berpusu-pusu rakyat Malaysia pulang berhari raya. Bukannya kita tak tahu bila bulan Syawal nak datang, tetapi Kerajaan Barisan Nasional awal-awal lagi sudah merancang untuk menaikkan harga minyak bulan September ini kononnya untuk mempromosikan minyak RON95 yang baru itu. Belumpun sempat semua itu, kita sudah disajikan dengan taktik lama, barang-barang makanan mula kurang. Asal nak puasa je, mesti ini habis, itu habis...Ini semua taktik kerajaan nak naikkan harganya. Mula-mula gula, entah lepas ni apa pulak. Implikasinya semua orang tahu bila gula naik harga kek,roti,kuih, air minuman semua naik. Tapi yang herannya, bila bekalan sudah mencukupi, ada pernah kita dengar harga turun? Kalau turun pun, alahai ciputnya, tak macam masa dinaikkan dahulu.

Aku malas nak kata apa dah, heran sangat2 dengan perangai pemimpin2 UMNO yg langsung tak kenal erti penat lelah rakyat Malaysia cari rezeki untuk keluarga. Mereka senang-senang kaut untung. Yang peliknya, ada jugak yang menyokong... Patut la di Semenanjung BN kalah teruk dengan PR, rakyat sudah semakin bijak menilai, Sabah dan Sarawak sengaja dibiarkan mundur, sebab nak terus memperbodohkan rakyat2nya. Aku harap, saki baki penyokong UMNO di Semenanjung Malaysia, sedarlah semua!!!

0 ulasan:

Catat Ulasan