Situasi Berubah? Pemilihan UMNO Atau Bilangan Penyokong? Jawapannya Ada di Bukit Gantang..

|



Memetik kata-kata daripada Pensyarah sains politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Dr Ahmad Nidzammuddin Sulaiman mengenai peralihan kuasa dalam UMNO itu dan juga pertemuan mengejut mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dengan penggantinya Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam hanyalah mampu meredakan pergolakan dalaman parti itu dan bukannya corak pemerintahan BN keseluruhannya.




Malah perubahan kepimpinan dalam Umno kepada Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak akan memberi kesan kepada pengundi parlimen Bukit Gantang, kata dua pengamat politik. Seorang lagi pensyarah sains politik UKM, Dr Mohammad Agus Yusoff juga mempunyai pendapat yang sama mengenai perubahan Umno itu tidak akan memberikan kesan kepada pengundi Melayu di kerusi tersebut. Kedudukan kerusi di Dun Batang Ai, Sarawak dan Dun Bukit Selambau juga masih sukar buat UMNO untuk melakukan sesuatu.


Jika dilihat situasi ketika hari penamaan calon berlangsung, seluruh rakyat Malaysia boleh membuat tanggapan bahawa parti mana yang bakal memenangi kerusi di Parlimen Bukit Gantang tersebut. Oleh demikian, pemilihan Agung UMNO yang baru saja selesai ini dianggap tidak berjaya memainkan peranan untuk mengubah persepsi orang ramai terhadap parti yang kononnya dikatakan memperjuangkan nasib bangsa Melayu.

Jika ini kesudahannya, bukan sahaja pilihanraya kecil ini bakal menunjukkan jalan keluar buat UMNO malah tidak keterlaluan jika dikatakan Pilihanraya Umum ke-13 nanti, UMNO akan tinggal kenangan buat seluruh rakyat Malaysia.



Lagi Gambar-gambar sekitar hari penamaan calon di Bukit Gantang.































Buatlah perbandingan anda sendiri, penyokong mana lebih ramai? Jika anda katakan, situasi hari penamaan calon tidak mencerminkan keputusan pada hari pembuangan undi nanti, lihat apa yang jadi ketika 2 pilihanraya kecil sebelum ini. Tepuk dada, tanya selera...

0 ulasan:

Catat Ulasan