Soalan Dari Seorang Anak - Allah Ada Di Mana?

|

Macam biasa, bila online je aku akan terus buka laman2 politik untuk dapatkan maklumat terkini, al-maklumlah... nak harapkan media perdana, hampehh....huhu, tak kisah la, janji aku memang tak percaya kat Utusan Meloya, Berita Hairan dan TV3 suku tu. Hm, sedang aku melawat thread2 dalam Tranungkite tu, tiba2 mata aku tertancap pada satu thread yang agak menarik untuk kita kongsikan di sini.. ye la, aku bukannya ustad pun... tetapi kita hamba Allah yang dikurniakan akal fikiran untuk sama-sama membantu dan berkongsi maklumat sesama Islam...
Threadnya lebih kurang gini bunyinya.(bukan kurang lagi la tapi mmg yang ni la)..hehe, saja aku copy senang....paste je kat sini, abis cita...hehe...
salamm....soalan tu anak saya yg umur 6 tahun yg tanya...mula2 tu terkedu jgk seketika...tak sangka dia akan tanya mcm tuu...saya jawab,ALLAH ada kat mana2... semua tempat ALLAH ada...walaupun kita sembunyi,org tak nampak...tapi ALLAH ada...ALLAH tetap nampak...anak saya kata... kawan dia kata ALLAH ada kt awan...minta sahabat forumer yg bijaksana berikan pendapat... mungkin ada jawapan anda yg lebih tepat dan mantap..... segala pandangan anda, saya dahului dgn ucapan terima kasih......
hm, payah gak bila baca soalan ni kan? Tapi aku renung sejenak, harap2 leh bantu sahabat kita ni... Jadi aku nak konsikan jawapan ni dengan korang... harap-harap Allah ampunkan aku...
Kalau ada anak-anak tanya soalan "Mak, Allah ada kat mana?"
Jawap macam ni...
Sebenarnya Allah itu ada tetapi kita tak boleh melihatnya sekarang kerana sekarang ni hanya Allah yang berhak tengok kita. Kita cuma boleh tengok Allah lepas kita mati atau dunia dah khiamat nanti...
Kemudian, jika si anak bertanya lagi "Kalau macam tu, macam mana kita leh pasti yang Allah tu memang ada kalau kita tak nampak, macam mana kita tau kita boleh tengok Dia lepas mati/khiamat nanti...
Jawap macam ni... "Sebab tu kita kena yakin sangat2 bahawa Allah itu ada. Buktinya, masa kita sembahyang, kita sujud pada siapa? Tu tandanya kita buat apa yang disuruhNya dan meninggalkan segala laranganNya, maknanya kita yakin la yang Allah itu ada... kalau tak, semua orang akan buat benda jahat ja dalam dunia ni sebab tak pernah nampak Allah... adik nak jadi orang jahat ke? Mesti taknak kan? Jadi, kalau nak jadi baik, kena yakin la Allah itu ada....
ini yang dapat saya kongsikan... Tapi, kena ingat la, ni jawapan untuk budak2... kalau orang dewasa lain yang jahil....lain la jawapnya, kena rujuk hadis dan ayat-ayat Al-Quran la pulak....kalau kurang tu maafkan la...Wallahualam...

0 ulasan:

Catat Ulasan